Tuesday 29 November 2011

_Menghapus Kenangan_

Dalam dunia ni kan, macam2 kenangan yang ada. Ada kenangan yang indah2..sebab tu lah keluar lagu "Kenangan Terindah", ada pula kenangan yang akan selalu diingati oleh sang empunya diri..lahir pulak lagu "Sandarkan Pada Kenangan"...dan ada pula satu kenangan yang pedih ataupun pahit yang tak mo dah orang ingat. So, sebab ada kenangan mcam tu lah terciptanya entry "Menghapus Kenangan" hasil nukilan huda sindarela...ngeh3.

Hehe...story ni bukan pape pon..just nak share how i manage my memory dat i want to be erase. Jadi, kat sini saya senaraikan cara2 yang perlu untuk menghapus semua2 kenangan yang tak perlu lagi disimpan dalam disk memory otak saya tak kira la dalam local disk D, E , F atau Z sekalipun.

Eh, sebelum tu..perlu di ingat sekali lagi ini, adalah cara saya okey. Setiap orang ada cara tersendiri untuk membuang kenangan yang mereka dah tak nak simpan. So, don kritik2 my method okeh. =)

Cara2nya adalah:

1. Sediakan sebuah kotak..tak kisah lah kotak apa pun. Saiz pulak depends kepada kapasiti kenangan yang anda nak erase tuh.


 - untuk saya, saya pilih kotak kasut j..hihi. rembat rumet saya punya..ngeh3...


2. Pastu gunting kecik2 kertas kaler2 tuk buat rambu2 dan masukkan kedalam kotak tersebut..ala..yang macam hantaran zaman skang ni..diorang lapik barang hantaran ngan kertas rambu2 tu...apatah nama dia tak taw la.


- ha..lebih kurang camni la rambu2 tu..see..cantek kan cantek kan? saya tak kejam ok..memang la kenangan yang mahu di erase..tp atlis biala kenangan tu bersemadi dalam satu tempat yang special cket..lupa ke before kenangan tu turn kepada kenangan pahit, it ever be ur saat2 manis what..so give a little appreciation to it..huhu


3. Kumpul semua kenangan2 yang anda ada dan isikan ke dalam kotak. Cara susun boley ekut kekreatifan masing2 yea.


dis is kenangan u call? yep..da sentimental value things that able make u reminds da past.

Contoh barang2 yang lulus masuk kotak:

i) Pic Frame (bentuk plate tue) - yang ni rasa2 tak perlu dah kot simpan..takot bila anda melihat bapak besarnye pic dalam frame nih anda akan mula jiwang2 karat teringat la kisah dolu2. oh no no..annoying sume tuh. Pass...bole masuk kotak.


ii) Pen-drive - yang ni saya dengan berbesar hatinya mengorbankan pendrive 2G letak semua pic together2 zaman dolu2. Make sure all da pixa oke. Jangan nak cilok2 simpan satu keping pic ke wat teman tido tak pun kalo ase agak2 rindu datang lagi ke bleh tengok. Oh...tak payah tak payah!  Kau nak kene jek laju2 kat haku?? Tak nak kan tak nak kan...so delete semua pic dalam hp mahupun laptop pastu kasi masuk dalam pendrve nih. See...i'm very da good person u know. Sanggup gadai pendrve tuh.
.(ekceli pendrve tu penternak virus berjaya. Harap2 pic tu terdelete sendiri dimakan virus.ngeh3)


iii) Card - anything yang bertulis ayat2 gula @ creamer juga lulus dimasukkan dalam kotak nih. Dolu je manis, skang masam pahit lagi.


iv) Lain2 - lain2 barangan ni termasuklah barang2 kecik seperti ring, watch, small pic and so on (contoh sahaja ye)...


4. Lastly, after dah pasti semua barang2 tadi dah masuk ke dalam kotak, wrap nicely as nice like u want to send a parcel to overc. Mesti nak kene balut elok2 kan..kalo tak tikus pon boley buka nanti.


macam ni...huhu


Kan...senang tu. Semudah A B C.hek3...tapi ni baru kenangan yang dapat dilihat atau orang panggil kenangan zahir. Tapi kenangan dalam hati susah cket nak erase semua sekali dalam satu masa..its ok..lets time heal everthing. Soalan last. Pastu nak buat apa dengan kotak yang dah ciap berbalut bagai nih?


Answer: "kalau anda rasa nak buang, buanglah.hahaha....tapi wat pe balut cantek2 pastu buang kan? ha...tuk saya, ada la satu tempat rahsia saya letaknya. yang pasti saya dah takde intention nak bukak ke ape ke dengan kotak tu dah. tapi kalo tengok drama2..diorang pos balik kat tuan si empunya kenangan yang satu pihak lagi tu. tapi saya tak nak lor..ntah2 dia buang kat tempat pembakaran sampah ke, tak ke sadis tu. so..its all depends on u ok =) "


Oh ya..may be tak semua sentimental value metal saya erase oke..tak2. Ada jugak saya simpan...as long as metal tu not influence anything to ur heart, it is allowed to keep them.hahaha...ade jugak kan. Ok lah..dah penat bagi tips2 menghapus kenangan. Rest pulak.


Tatai ~


0 comments:

Post a Comment

 

Template by Best Web Hosting